January 29, 2016

Bicara tentang suka.

Kembali ke tahun 2010, dimana kita mula berhubung. Walaupun hanya melalui media sosial, tetapi bersembang seperti rakan akrab, rapat. Tak pernah terlintas langsung di fikiran aku untuk mempunyai sesuatu yang istimewa dengan kau. Kau punya teman sendiri, dan teman aku pula tidak cukup kalau nak dibilang guna jari.

Sampai satu ketika, kita hilang. 

Kemudian entah dari mana, beberapa bulan kemudian, kita kembali. Kau muncul dengan berita sedih. Teman kau tinggalkan kau tanpa alasan kukuh. Katanya, selama ini dia cuma berlakon sayangkan kau, tapi sebenarnya tidak. 

"Takpa, biarkan dia. Kau teruskan hidup kau macam biasa. Cari orang baru untuk buat kau lupakan dia." 

Tapi kau selalu berdalih, kau katakan kau terlalu sayangkan dia, cinta pertama kau. Aku faham memang sangat susah nak mulakan dengan orang baru. Apatah lagi bila dia yang kau kenal dari kecil, kenal keluarganya dan segala. 

"Takpa, benda ni memang ambil masa. Kau cuba luangkan masa dengan kawan-kawan kau. Buat diri kau sibuk. Teringat sekali-sekala, tak apa." 

Dan aku terus melayan kau bila kau perlukan teman untuk berbual, merepek sampai ke bulan. Tapi, aku masih punya teman istimewa ku sendiri. Dan masih tak pernah terlintas untuk letakkan kau di posisi itu. 

Suatu hari kau katakan, "Nak tahu tak? Aku dah tak teringat dekat dia dah."

"Yeke? Baguslah. Macam mana kau buat?"

"Aku ikut nasihat kau la. Buat diri aku busy, layan texting dengan orang lain."

"Haha bagusnya! Kan aku dah cakap, mesti boleh. Take it slow and easy."

"Nak tahu tak siapa orang tu?"

"Siapa? Mesti cantik kan?"

"Kau lah orangnya. Kau yang buat aku lupakan dia."

Dan malam tu, aku jadi tidak pasti dengan perasaan aku sendiri.

#PartOne


No comments: