January 20, 2016

Inspirational or delusional?

Future.

Something that I'm always afraid of. Or will always afraid of. Does it bothers you when you can't really see yourself in it? Because I do. It does bother me, all the time. Maybe I was thinking too much, worried too much. Who knows?

Semua orang ada impian, semua orang ada cita-cita. Aku ingat lagi masa kecik dulu aku selalu cakap dekat ma, aku nak jadi macam kakak sulung aku. Normal la, anak sulung memang biasanya akan jadi contoh dalam keluarga, kan?

Beza umur aku dengan dia, 11 tahun. Form 1, dia masuk asrama penuh Sekolah Sri Puteri in KL. Masa tu keluarga aku duduk Kuantan, tempat lahir aku. Angan-angan aku masa tu, aku pun nak masuk sekolah bagus-bagus, preferably sekolah asrama penuh la. Result UPSR aku cemerlang, try apply MRSM, tapi tak dapat mungkin sebab pencapaian aku dalam ko-kurikulum kurang. Sampai ke sudah, sampai habis SPM, ko-kurikulum aku memang ke laut. 

So since tak dapat masuk sekolah berasrama, aku masuk ke sekolah perempuan. Aku tak suka, walaupun itu pilihan kedua yang aku sendiri isi dalam borang permohonan tu. Cuma 7 orang je yang dapat sekolah tu, dan aku satu-satunya Melayu. Sebab aku tak suka, pembelajaran aku makin menurun dan menurun dan terus menurun bila dah dapat sesuaikan diri dan mula berkawan.

Aku tak minat pun nak jadi doktor, tapi mak aku teringin sangat nak ada seorang daripada 7 anak dia yang jadi doktor. Katanya, bila dia sakit nanti senang. Lagi satu sebab, anak kawan dia doktor dan bila kawan dia sakit, anak dia sendiri yang rawat mak dia tu. Daripada aku tak terfikir langsung nak jadi doktor, sampai la "doktor" tu jadi cita-cita aku yang pertama. Even though I know how I am in Maths and Science subjects. 

Makanya, cita-cita tu terkubur macam tu saja dan mak aku pun dapat terima kau memang tak pandai Maths dan subjek Sains aku memang tak boleh nak score, walaupun aku minat. Eventually, I finished my Diploma in Corporate Communication and now working in Customer Service/Admin field. Sangat bersimpang siur jauh daripada kedoktoran.

 So my question is; my ambition to be a doctor, was it inspirational or was it delusional?

I think both.

And mom, I'm so deeply sorry I couldn't be what you wanted me to be :(

No comments: