January 22, 2016

Rebellious, but in a good way.

Back in Kuantan, when was still a small girl. Aku memang jenis suka berkawan. Bila jumpa kawan, selagi tak Maghrib memang tak akan balik rumah. Duduk pula rumah kuaters, memang kiri kanan rumah kawan saja lah. Tak sangka perangai tu melekat sampai sekarang. Tak balik rumah langsung pun pernah.

Tapi itu cerita lama. 

Orang tua aku memang tak suka aku balik lambat sampai tengah malam atau pagi buta. Tapi dalam setahun tu, ada juga sekali dua kali aku balik malam, paling lewat pukul 1 pagi. Itu pun sebab ada event, bukan keluar melepak, bergelak sakan di restoran mamak. Dan orang tua aku juga memang tak bagi aku keluar malam, melainkan dengan kakak atau abang aku. Itu pun bukan keluar untuk lepak kosong. Sebab, of course, lepak  rumah lagi best.

Abang aku yang ketiga, dialah yang rajin bawa aku keluar malam. Dan dia juga yang selalu warning aku, kalau mak aku ada mengadu apa-apa pasal kelakuan aku pada dia, memang nahaslah aku jawabnya. Lagi-lagi bila aku dah habis sekolah menengah dan dia pun sudah bekerja. Secara logiknya, abang memang bertanggungjawab pada adik, lagi-lagi adik perempuan. In addition, aku memang banyak buat hal pun. Kehkehkeh..

Tapi, sikit pun aku tak kisah. Dia banyak bantu aku dalam usaha membaik pulih diri aku.  Always remind me that whatever happen, family always comes first. Even though it is just about me texting my boyfriend while our family are spending time together.  

Kena control dengan keluarga is a good thing, at least for me. My friends all be like, "alaa kau kan dah besar takkan still tak boleh balik lambat sikit kot?" or "anak mak la kau ni" but its okay. Our situation and our family isn't the same. My parents are a bit old-schooled and I'd love that, I love them. Honestly, I was somewhat rebellious because I wasn't allowed to do things other kids my age were doing by that time.

But bit by bit, as I grew older, they let me have my own time with my own circle. And I respect them more than I ever I did before. They taught me the real meaning of life that only me and myself know what it really is.

If our parents can understand us while we were still a baby, why don't we try to understand their concern now? Mana ada parents tak risau kalau anak pergi entah ke mana dan balik lewat lewat malam.

Mungkin ada segelintir. Sebab sama ada they trust you with their life.

Or,

they just don't care about you. 

No comments: